Päramootori hooldustööd ja rikked
- Uuele mootorile ei või anda täiskoormust enne kõigi üksikosade lõplikku sissetöötamist. Samuti tuleb jälgida, et mootor ei töötaks ilma jahutusvee läbivooluta.
- Peale mootori käivitamist vaata, et kontrollavast tuleks jahutusvett! Päramootor ei tohiks sõita madalas vees, sest seal võib ummistuda jahutusvee sissepääsuava.
- Mootorit võib ringi ajada ainult käivitiga. Mingil tingimusel ei tohi mootorit ringi ajada laevakruvist. 2-taktilist mootorit ei tohi lasta töötada puhta bensiiniga, ilma õli lisamata.
- Enne väljasõitu kontrolli õlitaset, kütuse filtreid, settenõud.
- Kontrolli aegajalt kütusevoolikute ühenduskohti ja kinnituskohti paagi, karburaatori ja pumba küljes.
Mootor ei käivitu
- Põhjuseks võib olla kütuse puudumine karburaatoris või düüside ummistumine, nõrk säde või sädeme puudumine.
- Mootor võib käivitamisel seiskuda ka küttesüsteemi ummistuse, kütusetorustikku sattunud vee või bensiiniga halvasti segunenud õli (2taktilistel) tõttu.
- Sellisel juhul tuleb süsteem läbi puhuda ja bensiiniga läbi pesta.
Mootor ei arenda täisvõimsust ning töötab vahelejätmistega
Niisugusel juhul on tarvis kontrollida:
- kas karburaator on õigesti reguleeritud;
- kas süüde on õigesti reguleeritud (liig varane või hiline);
- kas kõrgepinge juhtmed on halvast ühendatud või küünlad on mustad;
- mootori võimsuse languse põhjuseks võib olla ka suur tahma hulk põlemiskambris (eriti vanadel karburaatoriga 2- taktilistel päramootoritel, kui on sõidetud kaua väikestel pööretel);
- kulunud kolvirõngastest põhjustatud madal kompressioon või mitteküllaldane läbipuhe, mis tuleneb karteripoolte vahelise tihendi ebahermeetilisusest.
Mootor suitseb
- Põhjuseks võib olla liig rikas küttesegu – avada täielikult õhuklapp;
- Kui see ei aita, tuleb kontrollida kütusetaset karburaatori ujukiruumis ja nõelklapi tihedust;
- Sinist värvi suits osutab liigsele õlile küttesegus.
Mootor kuumeneb üle
- Põhjus võib olla ebarahuldavas jahutuses, mootori pikemaajaline töötamine ülekoormusega (teise laeva pukseerimisel), ebapiisavalt sissetöötanud mootori töötamine täispööretel.
- Mootor võib üle kuumeneda ka bensiini või vähese viskoossusega õli kasutamisel, silindri pea või kolvipõhja tahmumisel.
Mootor klopib
- Kloppimise ilmnemisel tuleb mootor otsekohe seisma jätta, kontrollida hooratta mutri kinniolekut.
- Kui mootor on üle kuumenenud, kontrolli jahutussüsteemi korrasolekut.
- Detonatsioonilise kloppimise vältimiseks mootoris tuleb kasutada tehase poolt ettenähtud bensiini.
Mootor rapub töötades ning võtab suured pöörded
Sellised häired ilmnevad laevakruvi kaitsesplindi katkemise, käiguvahetusseadise rikke või laevakruvi labade vigastuse tagajärjel.